När man inte kan köpa får man låna...

Nu har jag varit i farten igen och samlat på mig en del biblioteksböcker som jag hade tänkt prata om här. Mest eftersom en del ska tillhöra mitt nästa tema (klassiker) som kommer sträcka sig över en ganska lång tid :)
 
 
Malmö
 
Jag besökte stadsbiblioteket i Malmö för någon vecka sedan för att hämta några reserverade böcker. Då gick jag även förbi YA hyllan och plockade upp några till.
 
                   
 
1984 av George Orwell
Som ni kanske har listat ut så har jag lånat den här boken till mitt klassiker tema. 1984 är en bok man defintivt kan kalla en klassiker, speciellt när det kommer till dystopi genren. Jag är mycket taggad för att börja läsa den här boken. Tror nog att jag kommer att läsa den först till och med.
Däremot så blev jag förvånad över hur tunn den faktiskt är. Bara runt 70 sidor lång? Jag brukar inte gilla sådana korta berättelser, men jag har hört att den ska vara väldigt hemsk, rörande och genialisk. Så det får jag hoppas
på :)
The Other Lifer av Susanne Winnacker
Kan vagt komma ihåg att jag har hört lite om den här boken, och det har mestadels varit positivt. Annars vet jag inte mycket om den eller handlingen, så jag får väl se :)
 
 
 
Saeculum av Ursula Poznanski
Jag har förr läst Erebos av författaren och tyckte om den mycket. Gillade iden med ett dödligt och beroendeframkallande spel. Jag har fått känslan av att Saeculum ska handla om något liknande och det verkar intressant. Dessutom så ska det bli kul att ge sg på lite utav en tegelsten igen. Lite småroligt är det också att författaren är tysk :)
The girl who was on fire av 16 olika författare
Den här boken hittade jag påväg ut och snappade upp den direkt. Först förstod jag inte riktigt varför jag ville läsa den men efter några kapitel in är jag glad att jag tog upp den.
Boken består helt enkelt utav en massa teorier och uppfattningar som kända författare har av Hungerspelen och som de valt att skriva ner här. Det var faktiskt förvånandsvärt intressant och allt det påminde om varför jag tycker om Hungerspelen så mycket som jag gör. Dessutom fick jag reda på en del saker jag aldrig hade tänkt på förut :)
 
Helsingborg
 

Just nu så befinner jag mig hos min pappa i Helsingborg och kommer stanna kvar här i nästan två veckor till innan jag åker utomlands. Hur som helst så tog jag en tur till stadsbiblioteket idag för att förnya mitt kort och sedan låna några böcker. Jag försökte att inte ta så många med tanken på att jag måste lämna dem igen om två veckor. Det blev 3 stycken i slutändan.
 
 
Angus, thongs and full-frontal snogging av Louise Rennison
Jag har letat länge efter en bokserie som är lika hysteriskt rolig med lika härliga karaktärer som Sophie Kinsellas Shopaholic serie, och jag tror att jag kanske äntligen har hittat den. Jag har i alla fall hört att Georigia Nicelson serien ska vara "oemotståndlig och rolig", så jag tänker lita på det och prova på. Serien har verkligen annorlunda titlar i alla fall :p
(Har den hemlånad även på svenska från malmös, men hittade den på engelska då jag helst vill läsa den på det språket.)
 
Escape from Furnace: Lockdown av Alexander Gordon Smith
En hemskare och mörkare serie är svår att hitta. Det är i alla fall det jag har hört ;)
Har varit sugen på den här serien länge och när jag såg att första boken fanns att låna tog jag chansen. Boken ska handla om en kille som blir oskydigt dömd för ett mord och sätts i Furnace fängelse som tydligen är värre än värst. Där blir de torterade, hjäntvättade och allt där intill. Så just därför ska huvudpersonen tillsammans med några följeslagare försöka rymma. Låter intressant.
 
ttyl - Lauren Myracle
Fförsta gången jag läste något av Myracle var en runt 100 sidor novell från Let it snow novellsamlingen. Jag tyckte den var bra och sökte upp hennes publicerade böcker och hittade denna serien som tydligen är ganska känd i USA, som jag dock inte kan komma ihåg att jag har hört något speciellt om på svenska bokbloggar.
Ttyl är skriven lite annorlunda dock och består bara utav en livechatt där tre bästa vänner berättar för varandra om deras liv. Så hela boken består av chattrutor. Kanske lite annorlunda men jag gillar att prova på nya grejer :)
 
 
Såja, det var nog alla. Är ganska nöjd, ska nu bara ta tid till att hinna läsa alla. Lånade bara i för sig en klassiker men har redan två hemma plus att jag har reserverat tre stycken till som är påväg :)
Har någon av er läst någon utav dessa ovanför? Är ert första intryck utav en väldigt tunn bok också tvivel? Att ni är rädda för att det inte ska finnas tillräkligt med utrymme för utveckling och beskrivningar. Speciellt när det kommer till dystopiska samhällen.

Kommentarer
Postat av: Ebba

Jag läser 1984 just nu och den är grym! :D Men oj, du måste ha ett ex med väldigt liten text för min är 200 sidor :O

Svar: Men ojdå, det var konstigt eftersom att det ex jag har har ungefär normal storlek på texten :/Kollade faktiskt upp det nyss och såg att jag tydligen har en nyare version av 1984 där den är redigerad och har kortats ner. Men buuh, tydligen så har bara mitt bibliotek det exemplaret vilket suger. Fast jag får låna en komplett bok med alla George Orwell's berättelser är med, där det står att det ska vara originalet :)
Det var tur att jag inte hann börja läsa den än, tyckte också att det var jätte konstigt.
Rebecca

2013-07-31 @ 10:26:34
URL: http://iceandfire.blogg.se
Postat av: Petra

Lockdown är sjukt bra, hoppas du gillar den. Jag tvivlar för det mesta på kortare böcker, contemporary kan jag tycka fungerar, men i andra genrer är det svårt att få upp en trovärdig värld. Ska dock bli kul att se vad du tycker om 1984 och om längden var okej. :)

Svar: Ja, känner verkligen för en riktigt spännande thriller just nu :)
Rebecca

2013-07-31 @ 11:55:51
URL: http://petrasbokblogg.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0