Älskar - Hatar (Jenny Downham)

 
Titel: Älskar - Hatar
Författare: Jenny Downham
Originaltitel: You Against Me
Utgivningsår: 2011
Bokförlag: Brombergs
Antal sidor: 354
Översättare: Helena Ridelberg
Serie: -
 
Om någon skadar din syster så vill du hämnas, eller hur? Om din bror anklagas för att ha begått ett fruktansvärt brott och om han förnekar det, så försvarar du honom, eller hur? 

När Mikeys syster hävdar att en pojke har våldtagit henne så rämnar Mikeys värld. När Ellies bror beskylls för att ha begått brottet tappar Ellie fotfästet. När Mikey och Ellie möts kolliderar två världar.
 
 
 
 
 
 
 
 
Min åsikt:
 
Älskar - Hatar's handling fokuserade på två saker. Våldtäcksutredningen och kärleken mellan Mikey och Ellie. Jag tyckte det lät ganska intressant och jag gillade tanken på att konceptet påminde lite Romeo och Julia, dessutom så hade jag läst en del fina recensioner om boken. Tyvärr så visade sig mina förväntningar vara lite för höga.
 
Låt oss börja med det som ändå var bra. Karaktären Mikey var helt underbar. Jag älskade hans berättarröst som var sympatisk och lugn. Han kändes lite som en "safe and steady rock" mitt i allt kaoset. Sättet som han skyddar och tar hand om sin familj som han är beredd att göra allt för är berörande. Han kändes självständig och säker i det mesta han gjorde. Det var kul att läsa om en sådan stark huvudkaraktär, spciellt när den andra inte var lika stark.
Ellie är en komplicerad person. Hon vill skydda sin bror samtidigt som hon vill göra det rätta. Jag förstår henne eftersom att jag själv inte skulle ha velat gå emot min familj och splittrat på den, men ändå blev jag ganska irriterad på en del utav de valen som hon gjorde. Hon var ganska feg (ja, jag sa det!) och ändrade hela tiden sin åsikt.
 
Jag gillade dock hur själva kärleksdelen mellan Mikey och Ellie i boken är uppbyggd. Det fanns en sorts Romeo och Julia känsla över det hela och tyckte det var kul att se liknelserna. För deras familjer ligger typ i fejd med varandra, och avskyr varandra.
Våldtäcksutredningen var också ganska intressant och i början var det så svårt att veta vem det var som ljög. När jag läste från Ellie's perspektiv var jag övertygad om att hennes bror var oskyldig men när jag läste från Mikey's perspektiv var jag övertygad om att han absolut inte var det. Så övertygande var deras berättarröster.
Längre in i berättelsen började dock sanningen lysa ganska självklart, men jag var ändå fast i dramat. Jag ville veta hur allting skulle sluta och jag var orolig över hur allt som hände skulle påverka Mikey och Ellie's relation.
Då kommer vi dock till en negativ sak i boken. Varför avslutades boken innan utredningen riktigt hann börja? Jag vet att det var en annan sak som fick sitt avslut men jag hade velat se hur rättegångarna gick och hur slutresultatet blev. Speciellt eftersom att början var så seg när det kom till den delen. Jag hade inte haft något emot att boken skulle ha varit lite längre om jag hade fått läsa om det. Tyckte att hela boken byggde upp till just rättegången och sedan fick man inte ens veta hur det gick. Nej tack, jag ogillar sådana abrupta slut.
 
Allt som allt var det en helt okej bok. Hade då som sagt tyvärr väntat mig lite mer och gillade inte slutet, men det har ändå varit en intressant läsupplevelse. Har författarens debutbok hemma - Innan jag dör - också, så den ska jag snart läsa.
 
Bästa del: Första halvan
 
Bokens första mening: Mikey kunde inte fatta att det här var hans liv.
 
7/10
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0