Tävlingsfråga #2 (Specifika bokfrågor)

Den här utmaningen går ut på att ni helt enkelt ska svara på några frågor jag kommer att ställa om några speciellt utvalda böcker. Själva frågorna jag ställer innehåller inte spoilers, men svaren kan definitivt göra det. Och man måste oftast ha läst själva boken för att kunna veta svaren, och har man inte det så kan man ju prova på att googla lite.
 
1. I Starcrossed (sv: Helena) får de två huvudkaraktärerna Helena och Lukas starka känslor för varandra. Men deras kärlek är förbjuden. De tar sig förbi det och just när allt var frid och fröjd fick de reda på något annat som gjorde att de återigen inte kunde vara tillsammans. Vad för något?
1p
 
2. I Crescrendo (sv: Förlorad Ängel) börjar mysteriet om vem som mördade Noras far komma upp. Vem var mördaren?
1p
 
3. I boken Rift, skriven av Andrea Cremer, så nämner Ember i början ofta att hennes liv inte är hennes eget och att hon stod i skuld till en speciell grupp riddare. Varför känner hon såhär?
1p
 
Max poäng: 1p+1p+1p=3p
 
Lycka till! :)
 
(OBS! Kunde du inte frågorna för att du inte läst boken och inte ville spoila för dig själv så borde du inte i heller läsa svaren här. För de är mycket mer än lite spoilande.)
 
Rätta svar:
1. De är kusiner
2. Rixon (Patch's bästa vän går också bra men jag ger tyvärr inte dem med svaren The Black Hand rätt. Eftersom att det bara var ett smeknamn och kan menas med vem som helst.)
3. För att riddarna räddade livet på henne och hennes mamma när hon föddes.

Kommentarer
Postat av: Petra

1. De är kusiner
2. Rixon
3. Ember och hennes mamma höll på att dö när Ember föddes. En magiker från Conatus räddade mamman och hennes själ. När Ember fyller 16 är hon lovad till Conatus, en själ för en själ.

Svar: 1. Rätt2. Rätt
3. Rätt
Rebecca

2013-01-08 @ 13:35:35
URL: http://petrasbokblogg.blogspot.se
Postat av: Anna G

1. Helena är den enda kända halvguden från sitt hus och många halvgudar från Lucas hus vill se henne död så de kan uppfylla sin dröm ta över Atlantis.
2. -
3. För att en av deras healers räddade livet på hennes mamma

(Chans på alla, har inte läst någon av dem men ska läsa böckerna i fråga 2 så vill inte veta svaret där...)

Svar: 1. Fel2. -
2. Rätt
Rebecca

2013-01-08 @ 13:50:45
Postat av: Johanna

1. De är kusiner
2. Rixon
3. För att en av gruppens helare räddade hennes mammas liv

Svar: 1. Rätt2. Rätt
3. Rätt
Rebecca

2013-01-08 @ 16:29:50
URL: http://boktjejen.devote.se
Postat av: Mathilda

1. De är kusiner, eller alltså Helenas mamma säger det i alla fall.
2. Rixon.
3. En av riddarnas helare räddade hennes mammas liv.

Svar: 1. Rätt2. Rätt
3. Rätt
Rebecca

2013-01-08 @ 17:27:33
URL: http://bokglantan.wordpress.com
Postat av: eve - min bok och jag

1. Dom får reda på att dom är kusiner!
2. Rixon
3. ? Har inte läst den boken!

Svar: 1. Rätt2. Rätt
3 -
Rebecca

2013-01-08 @ 17:33:02
URL: http://minbokochjag.blogspot.se/
Postat av: Miriam - Schitzo-Cookie

Attans där kunde jag ingen, har inte läst någon...

Fick googla men ville inte spoila mig så var lite elak fråga måste jag säga. Hush Hush serien ska jag ändå inte läsa så den vågade jag googla på.

Men svarar iallafall:
1. -
2. Black Hand/ Hank Miller
3. -

Svar: 1. -2. Fel
3. -
Rebecca

2013-01-08 @ 20:32:32
URL: http://schitzo-cookie.blogspot.se/
Postat av: Nilmas Bokhylla

1. Att de är kusiner.
2. ?
3. ?

Svar: 1. Rätt2 -
3 -
Rebecca

2013-01-09 @ 11:55:59
URL: http://nilmasbokhylla.wordpress.com/
Postat av: Anna - Boktycke

Rätt svårt att veta hur du vill ha svaren när det är rätt så öppna frågor men jag gör mitt bästa:

1. Deras familj/släkte är förbannade och det är förbjudet att förena de olika familjen/släktena. Dessutom så får de veta att de är släkt med varandra.

2. Eh... den här är rätt klurigt för jag har ju läst vidare i serien. Men om du menar det som händer i just Crescendo så tror Nora att det är Patch (The Black Hand) som har dödat hennes pappa.

3. För att när hon föddes höll både hon och hennes mamma på att dö om det inte var för att en helare från riddarorden var hos dem och hjälpte morsan. Därför står hon till skuld till riddarorden.

Svar: 1. Rätt2. Fel
3. Rätt
Rebecca

2013-01-09 @ 20:12:12
URL: http://boktycke.se
Postat av: Madeleine K

1. De är släkt med varandra, typ kusiner om jag minns rätt. Eller du kanske vill ha att om deras liv är bundna till en tragedi som utspelade sig för flera tusen år sedan. Precis som Sköna Helena och Paris vid Troja är de ödesbestämda att starta ett krig för sin kärleks skull. Ett krig som kan förgöra världen.

2. Jag har ju läst serien men minns inte riktigt. The black Hand/ hank millar

3. -

Svar: 1. Rätt2. Fel
3 -
Rebecca

2013-01-14 @ 10:35:27
URL: http://maddie-bokblogg.blogspot.se/
Postat av: Jennifer

1. De får reda på att de är kusiner.
2. Rixon
3. Hon känner att hon står i skuld till riddarna för att de räddade henne och hennes mamma.

Svar: 1. Rätt2. Rätt
3. Rätt
Rebecca

2013-01-15 @ 22:05:24
URL: http://aloveforbooks.blogg.se
Postat av: Elina

1: -
2: Rixon, om jag kommer ihåg rätt
3: -

Svar: 1. -2. Rätt
3. -
Rebecca

2013-01-16 @ 22:36:13
URL: http://marklar.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0