20 bästa böckerna från 2012!

Måste säga att det var otroligt svårt att sätta ihop den här listan. Har läst så otroligt många bra böcker detta året. Och för att göra det lite lättare för mig själv så bestämde jag mig för att bara ta en bok i en serie (även ifall jag älskade alla så valde jag den jag tycker mest om. Mest för att listan inte ska bli fylld av just några serier.) Jag vet också att vissa böcker som jag kanske har satt 9 poäng på ligger före en 10 poängare i listan. Men det är bara för att jag nu tar ifrån vad jag tycker just nu och inte när jag skrev själva recensionerna. Man kan ju vara ganska hypad över en bok direkt efter man har läst ut den, men sedan att det svalnar med tiden.
Är fortfarande lite osäker på vissa placeringar, men nu får det vara så. So here we go!

(Tryck på omslagsbilderna för att komma till min recension av böckerna. Förutom de två stycken som jag inte har skrivit någon recension om än.)
 
 
20. Let it snow - John Green, Maureen Johnson & Lauren Myracle
En bok jag läste i mitt jultema och som jag älskade. Tyckte verkligen om miljön och karaktärerna. Ger en underbar myskänsla och är perfekt att läsa vid juletid, eller bara på vintern.
 
 
 
19. Clockwork Prince - Cassandra Clare
Alla Cassandra Clare's böcker är så bra att det knappt är sant. Hon lyckas imponera på mig mer och mer med varje bok hon skriver. Clockwork Prince är verkligen inget undantag. Gillade även första boken i serien, men det var inte förens i den här som jag verkligen började bry mig om karaktärerna och bli mer insatt i handlingen.
 
 
18. Mina Hemligheter - Sophie Kinsella
Även ifall den här boken inte är den bästa hon har skrivit så förtjänar den mycket väl den här platsen. Tycker alla hennes böcker är så roliga och underbara. De bjuder på så mycket skratt att jag alltid tar upp dem ifall jag är på dåligt humör.
 
 
17. Forever - Maggie Stiefvater
Även ifall jag kanske inte gillade början så mycket så lyckades definitivt resten utav boken överväga allt helt, för det var underbart. Älskar alla Maggie's böcker med realistiska karaktärer, underbart språk (nästan lite poetiskt) och fina handlingar. Kan förutom Wolves of Mercy Falls serien rekommendera The Raven Boys som jag också ville ha med på den här listan men som tyvärr inte fick plats.
 
 
16. The Golden Lily - Richelle Mead
Richelle Mead är också en sådan författare man inte kan låta bli att älska. Jag faller för alla hennes böcker (de jag läst än så länge i alla fall) och speciellt hennes karaktärer. Jag tror hon är en utav de författarna som har skapat några utav de bästa karaktärerna, enligt mig, någonsin (av det jag läst än så länge).
 
 
15. City of Lost Souls - Cassandra Clare
Ännu en bok av Cassandra Clare. Japp, det är bara så det är, hon skriver bra böcker inget snack om saken.
När jag först egentligen tänkte på The Mortal Instruments serien så var det City of Glass (eftersom att den är min absoluta favorit i serien) jag tänkte ta med först, sedan insåg jag att jag faktiskt läste den boken i slutet av 2011.
 
 
 
14. Across the Universe - Beth Revis
En bok med oerhört skrämmande och spännande handling. Across the Universe är verkligen en bok som tog andan ur mig.
 
 
 
13. Eld - Mats Strandberg & Sra Bergmark Elfgren
Nej men kolla, en svensk bok tog sig upp i topp 15. Det är inte illa det. Brukar oftast inte gilla svenska böcker så värst mycket, de brukar oftast vara medelmåttiga. Men den här serien är underbart hemsk, skrämmande, spännande, rolig, har sympatiska karaktärer och... bara allt.
 
 
12. The Immortal Rules - Julie Kagawa
Blev väldigt överraskad av den här boken. Trodde den skulle vara lite utav en paranormal romance med vampyrer lik Twilight. Men det var så långt ifrån sanningen. Mina damer och herrar, den här boken är brutal, hemsk och inte alls blodfattig... och jag älskar det. Älskar hela konceptet, älskar karaktärerna, handlingen, språket och resten.
 
 
11. The Reckoning - Kelley Armstrong
This book was epic!
Det var alla böckerna i serien, men den här var nog ändå den bästa med lite eftertanke. Spännande handling och sympatiska karaktärer. Saknade inget.
 
 
 
10. Partials - Dan Wells
Jag tyckte verkligen om den här boken och Dan Wells imponerade på mig en hel del. Älskar konceptet och handlingen för att det känns så väl uppbyggt, Wells har verkligen tänkte på allt. En ganska hemsk framtidsvision men det är också det som gör det så skrämmande och spännande.
 
 
 
9. The Maze Runner - James Dashner
The Maze Runner är nog den mest spännande och gripande boken jag har läst i år. Det är helt sjukt hur den grep tag i mig, jag kunde inte sluta läsa den. Jag fick nästan tvinga mig själv till att lägga ner den i mellanåt.
Jag kunde känna samma rädsla och förtvivlan som karaktärerna och när man verkligen kan känna något så starkt, då vet man att det är en oerhört bra bok.
 
 
8. The Evolution of Mara Dyer - Michelle Hodkin
Att läsa den här boken var en riktig berg och dalbana. Det här är ingen lättsmält bok och man sitter och är nervös hela tiden när man läser. Också en riktigt beroendeframkallande bok. Nog också en utav de mest skrämmande böckerna jag läst i år, älskar även karaktärerna och dess förhållande till varandra.
 
 
 
7. När jag lät dig gå (eng: Where she went) - Gayle Forman
Om jag skulle beskriva den här boken med två ord så skulle det förmodligen vara: tänkvärd och romantisk. Och jag gillade den väldigt mycket. Det är bitterljuv kärlek mellan två musiker som utspelar sig några år efter första boken i serien. Kort bok, men väldigt fin och lättsmält.
Det är egentligen ganska svårt för mig att sätta fingret på varför jag gillade den så mycket som jag gjorde, det bara blev så helt enkelt. Och jag läste ut den i ett enda svep.
 
 
6. Boktjuven - Markus Zusak
Boktjuven utspelar sig vid andra världskriget i Tyskland och följer en liten tjej som heter Leslie. Och jag fullkomligt föll för den. Den är så oerhört sorglig och i slutet bröt jag nästan ihop. Berättelsen är så fint berättad och karaktärerna är underbara.
 
 
 
5. Legend - Marie Lu
En solklar bok med övertygande huvudpersoner. Också väldigt spännande och jag älskade hur författaren hade lagt upp allting och att det var två berättarröster. Man fick se allting från två olika vinklar och man insåg hur insvept i olika lögner de båda var vilket bidrog ännu mer till spänningen.
 
 
 
4. Anna and the French Kiss - Stephanie Perkins
En riktigt mysig feel-good bok som jag verkligen tyckte om. Den var lättsmält, rolig och romantisk. Det är en ganska karaktärsbaserad bok och därför är det verkligen tur att jag tyckte om dem som mycket som jag gjorde. Speciellt de två huvdkaraktärerna är ju bara underbara. Fin miljöskilldring också.
 
 
 
3. Wolfsbane - Andrea Cremer
Visst var de andra delarna i triologin också bra, men den här slog lätt ut dem båda. Var inte alls beredd på hur känslosam den här skulle vara och jag blev helt tagen. En väldigt, väldigt, väldigt bra bok. Med andra ord: FANTASTISK!
 
 
2. The Fault in Our Stars - John Green
Alltså jag kan inte med ord beskriva hur pass underbar den här boken är. Det finns tusen ord jag skulle vilja beskriva den med dock, men inte ens det räcker till. Det går inte, det finns bara inte. För att så pass bra är den. Och jag tror nog att ni flesta förstår varför. Say no more!
 
 
 
1. Divergent - Veronica Roth
Grattis Veronica Roth! Din bok har helt enkelt lyckas (precis som jag vet att den har gjort med många andra) trollbinda mig. Åh herregud vad bra den här boken är. Jag läste ut den här boken snabbt trots att den är så tjock. Varenda sida är så full av awesomeness att jag inte riktigt kan förstå hur hon har lyckas. En helt underbar, sorglig och fantastisk bok!
Kärlek till dig <3
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0