Top 5 Wednesday #5

Nu är det dags för en ny Top 5 Wednesday, som egentligen borde byta namn till "thursday" eftersom att den nästan alltid kommer upp då :p
Men men, nu går vi vidare till veckans tema som för en gångs skull inte handlar om karaktärer:
 
(Obs: jag räknar inte med dystopi världar)
 

 
 
5. Förening (Switched - Amanda Hocking)
Jag har ännu bara läst första boken i serien och vet inte lika mycket om världen som jag skulle vilja. Men av det lilla jag såg verkade det helt fantastiskt. Allt från vackra gömda trädgårdar till utstående klänningar finns det att se. Jag är ju också en sådan som är lite utav en "sucker" för  gammeldags stilar, så det här är helt perfekt för mig. Hoppas att man får se mer utav världen i nästa bok.
 
 
 
4. Nightshade (Andrea Cremer)
Hur häftig och fascinerande är inte den världen som Cremer har byggt upp? Det är inte ofta i heller man ser en styrelse där varulvarna är beskyddare och tjänare åt en stor grupp av magiker. Det är annorlunda och det är just det jag älskar. Vill inte prata mycket mer om den här världen eftersom att jag är rädd att spoila men ni som har läst Nightshade serien vet att den även har en hel del vackra miljöer att bjuda på, och att det finns en del sidor utav den också. Cremer skriver så levande att jag verkligen kan föreställa mig allt framför mig och det är lätt att se världen som hon har målat upp.
 
 
 
 
3. The Seven Kingdoms (Graceling - Kristin Cashore)
De sju kungadömena. Här är det likadant då jag bara har läst första boken men då var huvudpersonen ute på resa och man fick ändå se och vara med om en hel del i landet. Här existerar vanliga människor och människor med förmågor sida vid sida. Oftast brukar det i en sådan situation vara att de vanliga människorna klassas som mindre värda medan de med förmågor är de som har makt och är personerna de vanliga ser upp till. I Graceling är det nästan tvätom då de i de flesta kungadömena blir utstötta då de vanliga människorna har svårt för att lita på dem eftersom de är rädda. Därför blir de då utstötta, eftersom att de är annorlunda. Något man ser i vårt samhälle varje dag.
 
 
 
2. Älvvärlden (Wicked Lovely - Melissa Marr)
Älvriket i den här bokserien är minst sagt häftig och inspirerande. Jag älskar verkligen idèn med att det finns flera hov och att de som bor där har olika krafter. Som till exempel i vinterhovet går alla runt som isbitar och bär med sig deras kallhet överallt som de kan manipulera och använda som vapen. Såklart är det även i det här fallet isdrottningen som är starkast. Likadant är det i sommarhovet, fast på helt andra hållet.
I de tre böckerna jag läst i serien än så länge har man fått lära känna sommarhovet, vinterhovet, mörkerhovet och höghovet. De är ganska olika allihop men lika i grunden. Dessutom ligger det en spänning emellan de olika hoven som bara kan sluta på ett sätt: krig. Det är sannerligen en intressant värld. Och en vacker och intressant sådan dessutom.
 
 
 
 
1. Idris (The Mortal Instruments - Cassandra Clare)
I tredje boken får man äntligen besöka shadowhunternas hem: Idris. Där de flesta har fötts och växt upp för att sedan ge sig ut i världen. Det är även där rådet, de som sätter upp regler och tar alla besluten, befinner sig så visst kan det bli en liten jobbig spänning men inte mindre spännande är landet för det.
Idris är defintivt den värld jag skulle ha valt ifall jag hade fått resa till ett fantasi land över en dag, Det är så vackert och det känns verkligen som att allting har sin egen historia där. Det är fantastiskt :)
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0