Diskussion: Twilight och dess hysteri

Idag när jag och en vän till mig var på stan så bestämde jag mig för att köpa Twilightsagan - Den officiella illustrerade guiden. Efter det sa min vän till mig: "Men vänta, du sa ju att du inte gillade Twilight. Så varför lägger du ner så mycket pengar på den?" och jag tänkte okej, jag gillar inte filmerna men jag har aldrig sagt att jag ogillade böckerna. För mig är det en väldigt stor skillnad.
 
Mitt tycke om Twilight har gått upp och ner enda sedan jag fick reda på att de existerade. Från början var jag som alla andra väldigt besatt av böckerna. Och då menar jag riktigt sjukt besatt. Jag skulle hålla koll på de hela tiden, skulle veta vartenda saftiga detalj om böckerna och vartenda detalj om filmerna. Skulle veta allt om karaktärerna. Skulle alltid ha koll på de senaste nyheterna och skvallret. Jag läste om den serien jag vet inte hur många gånger. Ja ni förstår. Men sedan började min besatthet kylas ner med tiden, i takt med att hysterin gällande Twilight växte. Jag vet inte riktigt vad det var men medan folket delade upp sig i två grupper - haters och fans - så började jag alltmer ifrågasätta böckerna och filmerna. Jag hittade en massa brister, särskilt i filmerna, och det blev slutet för min Twilight-hysteri. I stället började jag titta och bli intresserad utav andra böcker. Så därför är jag på ett sätt också väldigt tacksam mot Twilight och framför allt dens skapare: Stephanie Meyer. Den öppnade upp en helt ny vy för mig och fick 
mig att få upp ögonen för andra YA böcker. Det är också delvis varför jag aldrig någonsin kommer riktigt att ogilla Twilight helt. De kommer alltid att leva kvar nära mitt hjärta.
 
Idag tycker jag fortfarande om böckerna (dock inte filmerna) men på ett helt annat sätt och absolut inte lika mycket som innan. Jag gillar grundiden och konceptet serien har. Det här med den omöjliga kärleken mellan en vampyr och människa är ganska uttjatat nu, men man får ju också tänka på att Stephanie Meyer var en utav de första som skrev om paranormal romance. Och det var först efter hennes böcker som hyllorna började explodera av den genren.
 
Det finns många som klagar på att det är för lite blodtörst, mord och action i böckerna men jag tycker inte att det gör något överhuvudtaget då huvudämnet faktiskt är kärlek. Huvudämnet är ju kärlek! Vilket folk oftast glömmer bort. De väljer att se det dåliga i stället för det bra. Och visst, även jag kan väl hålla med om att glittrande vampyrer i solen låter väldigt löjligt men man kan ju även välja att se det på så sätt som att Meyer gick sin egen väg hellre än att göra som alla andra och skriva att vampyrer brinner upp ifall de vistas i solen. Även det där med att Bella typ svimmar när de kysser varandra för första gången kan också verka lite överdrivet och löjligt, men hallå? Det är ju faktiskt en kärlekshistoria! ;)
Så ja, jag tycker om böckerna. De har sina brister (fast ärligt talat, vilken bok har inte det? Det är oerhört svårt att hitta en bok som är helt perfekt) men som helhet så gillar jag charmen som lägger sig över boken. Och jag vet inte vad det är som riktigt gör det, men jag har nästan alltid ett leende på läpparna när jag slår upp boken.
 
Sedan är jag dessutom så trött på alla de som säger att man antingen måste hata eller älska böckerna/filmerna då alla oftast säger "va? Men så kan du ju inte tycka. Du måste ju antingen älska eller hata den". Men nej gnällungar, säger jag. Det måste man absolut inte göra.
 
Låt mig höra vad ni har för känslor gentemot Twilight? Gillar ni böckerna eller filmerna, gillar ni dem inte? Vad tycker ni?
 
(Och ja, grattis ifall ni orkade läsa allt det där!)

Kommentarer
Postat av: Lisa

Jag har svårt att säga vad jag tycker om Twilight. Då jag läste dem för många år sedan älskade jag dem, men nu, säkert över 200 böcker senare, vet jag inte vad jag skulle tycka om dem om jag läste om serien. Nu har min mått för vad en bra bok är stigit liksom. Men jag ska läsa om serien snart så att jag vet vad jag egentligen tycker om dem! (:

Svar: Låter bra! :)
Rebecca

2012-08-18 @ 19:29:07
URL: http://bladvandaren.blogspot.com
Postat av: Petra

Jag älskade Twilight böckerna när dem kom, men jag är tveksam till vad jag skulle tycka idag. Jag har bestämt mig för att inte läsa om dem, jag vill hellre ha kvar den där känslan jag hade första gången jag läste dem och minnet över hur mycket jag älskade serien. :) Jag gillar dock fortfarande filmerna, tycker dem är väldigt bra. :)

Svar: Jag gillade också filmerna innan, men jag vet inte nu längre. Tycker inte att skådespelarna är så värst bra :/ Men alla kan inte tycka likadant :)
Rebecca

2012-08-19 @ 14:36:52
URL: http://petrasbokblogg.blogspot.se/
Postat av: annelie

Spännande inlägg, jag tror jättemånga känner igen sig! Det jag känner och det jag tycker om twilight är två helt skilda saker. Det jag tycker är att de är ganska dåliga, men det jag känner är ganska underbart. Det finns jättemånga böcker och filmer som jag tycker är väldigt mycket bättre, men ingen av dem har gett mig riktigt samma känsla. Så någon hat-kärlek är det ju för mig :)

Svar: Haha, det är ungefär så som jag känner! :)
Rebecca

2012-08-19 @ 16:57:07
URL: http://www.boklotus.se/bokblogg.htm
Postat av: Beate

Alltid kul att höra andras åsikter om detta ämne! Särskilt eftersom jag själv kämpar med att hitta någon slags balans i min åsikt. Filmerna är rätt dåliga tycker jag, men jag tycker att det är sjukt synd och jag gillar dem trots dess brister. Vad gäller böckerna så fullkomligt älskade jag dem när jag läste för två år sedan, vågar nästan inte slå upp böckerna igen eftersom jag inte vill förstöra den bilden jag har av dem. Jag misstänker att jag inte kommer vara lika lyrisk om en omläsning skulle inträffa inom en snar framtid... Dock är jag och kommer nog alltid vara mer för än emot Twilight :)

Svar: Ja, visst är det!Håller med. Jag är också rädd för att läsa om dem nu när det var 1 år senast. Men jag läste om dem då några gånger efter min hysteri och tyckte fortfarande de var bra men inte lika bra som innan. När man såg förbi hysterin så hittar man en massa brister, tyvärr.
Rebecca

2012-08-22 @ 19:20:20
URL: http://bokbeate.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0